torsdag 12 juli 2012

Plånboks kort

För ett tag sedan så  fyllde en vän 50 år och då presenten var pengar till en Israel resa, så tänte jag genast på detta Plånboks kort som min svägeska har lärt mig.
Då min vän gillar fotbolls laget Hammarby så tyckte jag att färgerna ändå borde bli...
Ja ni har gissat rätt! Grönt och vitt cardstock!

På framsidan streckade jag kanterna för att få känslan av att det är en riktig plånbok och jag chalkade kanterna i mörkbrun stämpelfärg. I mitten så sitter ett pappers band som håller ihop hela plånboken med en grattis text embossad med koppar pulver.

På första sidan när man öppnar finns det en ficka som jag har satt fast åldern och på andra sidan namnet på personen som fyllde år. Då känns det mer personligt. Jag använde mig av bokstäver av olika typsnitt och ritade bara en liten rand på varje bokstav för att få mer effekt. Här ser man också skillnaden på in och utsida. Eftersom jag på insidan använde mig av en vit penna när jag streckade kanterna och en svart på utsidan. En annan skillnad är också att insidan inte är chalkad med någon färg i kanterna som utsidan är.
Så här blev hela insidan. Själva plånboken är uppdelat i tre delar. Först med en ficka med åldern. I mitten finns en flärp som man kan lyfta som jag bara har några få blommor på (OBS! Använd platta blommor så att det går att stänga) och på sista sidan tre fack med pärlor i kanterna av varje fack. 
Tips! Jag råkade använda lite för tjocka pärlor och det blev lite svårt att stänga, speciellt vid kanten av flärpen. 

Under flärpen så skrev jag ut en grattis text och på den vita sidan skrev vi som gav presenten under med våra namn. Pengarna ni ser är riktiga Israeliska Sheqel. Vi tyckte nämligen att det skulle vara kul att ge pengar från det land som han ska åka till och då han aldrig varit där så trodde han att dem inte var riktiga. Kan vara bra att nämna det om ni ger pengar från ett annat land!

2 kommentarer:

  1. ÅÅh va bra det blev :) Bra med tips också så man inte gör samma misstag. Supernajs!

    SvaraRadera
  2. It was very nice and surprising...especially for me - who was the birthday-"child"
    Thank you very much, Super-Creative-Sandra !
    Anders

    SvaraRadera